در تدوین یک برنامه ی انگیزش برای کارکنان یک سازمان/شرکت عناصری وجود دارند که توجه به آن ها و به کارگیری آن ها برای موفقیت آن برنامه لازم و ضروری است.
یک. اصول کلی انگیزش کارکنان
شناخت و آگاهی از حقایق موجود و انگیزه های بالقوه ای که در زمینه انگیزش کارکنان وجود دارد. در پژوهش ها مشخص شده است رویکردهای ساده ای وجود دارند که می توانند موثرترین راهبردهای انگیزش کارکنان را فراهم کنند. برای مثال دریافت تبریک یا تحسین فردی که کاری را خوب انجام داده است به صورت شخصی توسط مدیر و یا دریافت پیام های مثبت و انگیزه دهنده ی کتبی از طرف مدیر.
در این جا به برخی از این اصول اشاره می کنیم:
شناخت کارکنان. پرسش در مورد ارزش ها و انگیزه های آن ها. همراهی با کارکنان در دستیابی به اهداف شغلی آن ها در کار. آگاهی از اهداف شخصی آن ها در کارراهه خود و تا جایی که امکان دارد همسو کردن اهداف شخص با اهداف سازمان.
ارائه بازخورد یا فیدبک به کارکنان. تحسین در میان سایرین و انتقاد به صورت شخصی و پنهان از دیگران و نشان دادن احترام به آن ها و نشان دادن آگاه بودن از نوع عملکرد و نتیجه گیری آن ها.
آموزش کارکنان. آگاه ساختن کارکنان از کار و کسب سازمان و کمک به یادگیری منجر به ارزشمندی آن ها می شود.
دادن احساس ارزشمندی به کارکنان. با ارائه ی تصویر کلی از کار و کسب سازمان و مسیر پیشروی به سمت اهداف و چشم انداز آن به کارکنان کمک شود تا نقش موثر خود را در دستیابی به اهداف سازمان ببینند.
دادن پاداش های دو سر سود به کارکنان. بهتر است پاداش به کارکنان به صورتی باشد که برای دو طرف سود داشته باشد مانند ارائه دوره های آموزش های کاربردی و ضروری.