روان شناسی مثبت گرا

مراقبه فعالیتی عجیب و دور از دسترس نیست!

108

زمانی که نلسون ماندلا به عنوان رهبر آفریقای جنوبی و یک الگوی الهام بخش در جهان برای اولین بار به فرانسه سفر کرد، از او پرسیده شد، بیشتر از همه و اول دوست دارد چه کاری انجام دهد و به کجا برود، به برج ایفل برود یا به موزه لوور، رستورانی عالی یا موسیقی یا … و پاسخ او این بود که می خواهد گوشه ای بنشیند و کاری انجام ندهد.

شاید در نگاهی سطحی نشستن و کاری نکردن، به نظر نادرست، غیرمسئولانه و بی احساسانه به نظر برسد اما ماندلا عمیقا از مراقبه، حضور ذهن و کیفیت بخشیدن به تجربه آگاه بوده است.

همیشه و هر روزه کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، چه در محل کار و چه در خانه، چه در سفر و … . هر از گاهی دست از تلاطم فقط کاری انجام دادن برداشتن و نفسی تازه کردن و حضور ذهن خود را در زمان حال تجربه کردن…نه تنها کمک می کند که احساس بهتری داشته باشیم بلکه کمک می کند بهتر و بیشتر به کارها و امور خود رسیدگی کنیم.

نداها یا صداهای درونی که هر روز در موقعیت های مختلف به سراغ ما می آیند و معمولا به ما توصیه های خوبی نمی کنند و حتی به اظهار نظرهایی در مورد ما می پردازند و یا ما را ترغیب به واکنش های عجولانه هیجانی می کنند، مثلا؛

دیدی؟ حسودی کن!

واسش قاطی کن بفهمه!

به اندازه کافی خوب نیستی!

دوباره گند زدی!

طبق معمول کاری کردی که نباید!

یه چیزی بگو، جوابش بده!

داری وقت از دست میدی، بجنب.

بیشتر اوقات این صداها مزاحم، گیج کننده و منحرف کننده هستند و ما را دچار استرس، اضطراب و ترس های گوناگونی می کنند و در نهایت دائم به ما می گویند یک کاری کن! درستش کن! تمامش کن! بدو! لااقل کاری انجام بده! و از این رو است که معمولا افراد بر اثر این نداهای درونی رو به انجام کارهای مختلفی می آورند، حتی شروع به پرحرفی می کنند و به تکاپو می افتند که هر کاری که به نظرشان می رسد انجام دهند و به جای این که با حضور ذهن، نسبت به نداهای درونی تشویش زا پاسخی آگاهانه و سنجیده بدهند، بی ملاحظه و بی دقت واکنش نشان می دهند.

مدیتیشن یا مراقبه، مایندفولنس یا ذهن آگاهی … با کیفیت بخشیدن به تجربه ی آگاهانه در لحظه حال، توانمندی و مهارتی لازم برای پیشرفت و توسعه فردی است که هنوز بسیاری از افراد حتی از وجود آن آگاهی ندارند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.